top of page
Search
  • Writer's pictureRosanna

Att gå vidare

Det här med att gå vidare. Kom på härom dagen att man inte behöver gå vidare FRÅN det som har hänt utan man kan faktiskt gå vidare MED det som har hänt. Det är en skillnad på hur man ser på "att gå vidare". Jag upplever att gå vidare "från" det som hänt blir som att försöka gå vidare och tränga bort problemet. Att man inte försöker hantera problemet, se på det och inse att det har hänt, arbeta på det, processa det och lära sig av det. Som att man bara väntar på att tid ska gå och att man till slut kan börja leva sitt liv igen. Men livet pågår hela tiden! Jag insåg det rätt fort och kan därför säga att jag var i denna period men har nu kommit till insikt att jag måste börja gå vidare "med" händelsen.


Om du går vidare i livet "med" det som har hänt och med det som antagligen varit en stor brytpunkt i ditt liv så lär du dig att leva med det samtidigt som du lever ditt liv. Du går vidare med vetskapen om att det har hänt, du andas fortfarande, du klarar dig på något konstigt sätt och du uppskattar det. Du inser att du är starkare än vad du tror och uppskattar det och det ger dig en känsla av seger och det får dig att le. Du ler lite mer varje timme. Varje dag. Du tillåter dig att även sörja samtidigt för att du vet att du snart kan le igen. Du lär dig nu att det som har hänt dig formar dig. Och det är du som väljer på vilket sätt du ska formas.


Ett konkret exempel på hur jag utnyttjar situationen till min fördel är att jag aktivt övar på att se vad jag faktiskt har. Vad som finns i mitt liv just nu som jag uppskattar. Jag både tänker på de sakerna, skriver ner dom och pratar om dom. Det du gör då är att du lyfter automatiskt upp dig själv. Detta gör att det blir lättare att tänka vidare på ett positivt sätt. Du hamnar i rätt bana. Men jag säger inte att det är lätt, inte alls. Det krävs också energi att vilja vara glad. Att vilja se det positiva. Att hitta den energin kan vara svårt ibland men då får man tillåta det vara så. Acceptera det. Att se situationen för vad den är. Och det i sig ger iaf mig lugn.


Köpte 2 nya kaffemuggar för att peppa mig själv i vardagen. Detta är den ena!

332 views0 comments

Recent Posts

See All

Olivia

Tiden har bara sprungit iväg. Jag vet knappt hur jag ska börja skriva? Ska jag berätta allt som hänt i ordning och hur vi hamnat där vi är idag? Hoppa rakt på sak? Var ändå väldigt naken med allt som

Tillbaka!

Hej! Börjar rakt på sak och jävligt ärligt. Har inte vågat läsa mina inlägg sen jag skrev sist. Var fortfarande i en bearbetnings-bubbla då och vill inte dyka in i den just nu. Just nu vill jag bara s

Hjärtat

Denna gång befinner vi oss på Huddinge gyn. Vi är tillbaka och ska få se våran tjej igen. Har hon blivit starkare? Har moderkakan slutat växa? Kommer allt vara bra? Jag la mig ner för ultraljudet och

Post: Blog2_Post
bottom of page